Werkinstructies

Vraag verschillende mensen hoe ze een taart bakken, dan zal je verschillende antwoorden krijgen. In de meeste gevallen is het eindresultaat wel een taart, maar de taarten zullen ten opzichte van elkaar wel verschillen in vorm, smaak, kleur, samenstelling, etc. Is dat erg?

Over het algemeen niet, behalve wanneer de taarten van constante kwaliteit moeten zijn. En dat geldt natuurlijk voor heel veel producten en diensten: reproduceerbaar, constant van kwaliteit, vorm, samenstelling, kleur etc. Vandaar dat er ook veel mensen taarten bakken volgens een recept. Om zeker te zijn van succes.

Veel processen in organisaties gebeuren op basis van gevoel, ervaring, inzicht of van horen zeggen. Dat leidt gelukkig vaak tot acceptabele resultaten, maar soms ook tot ongewenste producten, storingen of ongelukken. Standaard instructies, werkwijzen, procedures, handleidingen, noem maar op, ze helpen om mensen de juiste dingen op de juiste manier te laten doen. BK6 maakt voor verschillende opdrachtgevers werkinstructies om processen vast te leggen, medewerkers te instrueren en om later de processen te evalueren en te verbeteren. Samen met medewerkers op de werkplek en specialisten worden handelingen, instructies en achtergronden stapsgewijs door middel van beeldmateriaal (pictogrammen, schema’s, foto’s, plattegronden, video/film) in beeld gebracht. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden… Door het samen opstellen van werkinstructies, komen verschillende invalshoeken boven water en blijkt ook heel vaak dat medewerkers ter plekke ook leren. Zeker door stil te staan bij wat je doet en waarom je dat juist op die manier doet. Als je dat vervolgens verwoordt zodat het ook voor iemand anders helder wordt, is het een mooie vorm van informeel leren. Samen met de BK6-methodiek werkplekgericht opleiden en regelmatige werkplekaudits, bouw je aan een verbetercyclus, zelfstandige werkende medewerkers en een leercultuur.

 

Archief